13 October 2008

Kayu Balak, Kuari dan Pasir bukan ke milik Negara?


Disini kita lihat DAP bukan main lagi hendak menggunakan duit Petronas sebagai subsidi minyak dan pembiayaan Jambatan Kedua P.Pinang. Kita tahu subsidi ini sebenarnya yang mendapat untung yang lebih adalah orang kaya iaitu bangsa cina. Mereka tiada masalah tapi orang kampong yang akan mendapat beban yang lebih.


Mengapa kita terarah kepada duit Petronas sahaja. Adakah kerana minyak yang merupakan khazanah Negara dan duit tersebut mestilah dikembalikan kepada rakyat. Walau bagaimanapun Petronas telah membuktikan dengan pembayaran cukai, pemberiaan biasiswa dan sebagainya (mungkin ada penyelewangan sesetengah individu dalam kerajaan). Tapi mengapa kita tidak terarah kepada PEMBALAKAN, KUARI dan aktiviti mengorek pasir? Adakah kerana DAP tidak mainkan isu ini dan kita tidak mahu ambil tahu kerana bagi kita hanya tahu MINYAK sahaja khazanah Negara.


Atau syarikat yang memonopoli aktiviti ini adalah dari syarikat cina dan sebab itu DAP tidak menyentuh tentang sumber alam ini. Sumber alam tersebut sebenarnya merupakan khazanah Negara milik rakyat bukan milik individu! Adakah kita pernah dengar dalam majalah Forbes, bahawasanya billionaire di Malaysia terdiri dari orang Petronas (orang melayu)? Bagaimana pula dengan senarai yang saya berikan ini. Mereka semua kaya raya akibat memonopoli khazanah Negara seperti pasir dan kayu balak! Rakyat, terutama melayu tidak dapat manfaat langsung dari aktiviti mereka ini bahkan mendapat kepayahan akibat pencemaran.


#7 Yeoh Tiong Lay (YTL Corporation)

Net Worth $2.1 Billion

Activity: Cement Manufacturing Activities (Overview of quarry operation Batu Tiga, Jaksa, Pahang and Semenyih)


#10 Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau)

Net Worth $1.1 Billion

Activity: Largest Forestry Companies, Chinese languages publishing firms


# 18 Yaw Teck Seng (Samling Group)

Net Worth $295 Million

Activity: one of world's largest forestry companies (concession areas total approximately 1.4 million hectares in Malaysia)


# 22 Jeffrey Cheah (Sunway Quarry Industries)

Net Worth $275 Million

Activity: involved in quarrying (5 integrated quarry and crushing plant operation strategically located at major market area within Klang Valley and the state of Malacca)


# 25 Yaw Chee Ming (Son of Yaw Teck Seng: Samling Group)

Net Worth $240 Million

Activity: one of world's largest forestry companies (concession areas total approximately 1.4 million hectares in Malaysia)


Kita sebenarnya (orang melayu) diperbodohkan dan diperkotak-katikan oleh DAP. Lihat lah, berapa banyak mereka untung dengan penjualan simen dan kayu balak yang bermutu tinggi tersebut (hingga jadi billionaire). Mengapa kita orang melayu tidak mahu claim yang balak dan pasir tersebut milik dan hak rakyat bukan hak individu di atas? Adakah orang melayu merasa (dapat faedah) keuntungan penjualan balak dan simen dari company cina tersebut? Jawapannya, TIDAK ADA LANGSUNG! Yang mendapat untung dan nikmat adalah individu tersebut + kaum kerabat mereka + kawan-kawan mereka + bangsa mereka! Kita orang melayu terus terpinggir dari dan hanyut dengan propaganda DAP yang mahukan duit minyak Petronas patut disalurkan pada rakyat! Bagaimana pula dengan kayu balak, simen dan pasir? Jangan mudah percaya dengan lidah berbelit dan musang berbulu ayam ini! Mereka hanya mahu menghapuskan company majority melayu ini!


[sumber : Blogger]




No comments:

Cars & Formula 1