10 October 2008

Pengunduran Pak Lah - Siapa yang tertawa dan menangis?


Pak Lah telah mengumumkan keputusan beliau untuk tidak mengekalkan jawatan Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung UMNO yang akan datang. Samada keputusan yang diambilnya itu atas kehendaknya atau terpaksa tidak perlu kita perbahaskan. Seandainya saya ahli UMNO, saya lah orang pertama yang akan menghulurkan jambangan bunga kepada Pak Lah di atas tindakan dan keputusan bijak yang telah beliau lakukan. Ini bererti Pak Lah benar-benar memahami bahawa beliau sememangnya tidak berupaya untuk menguruskan UMNO dengan baik jauh sekali untuk menerajui negara ini.

Siapakah yang paling gembira dengan keputusan Pak Lah tersebut? Sudah tentu bukan Khairi (KJ) atau Ezam Mohd Noor. Sekiranya Najib adalah orang paling gembira dengan pengumuman Pak Lah tersebut, siapakah yang paling berdukacita? Mungkinkah KJ dan Ezam termasuk di dalam orang yang paling berdukacita? Amat malang sekali mereka berdua tidak mampu untuk mempertahankan Pak Lah. Kemasukan Ezam Mohd Noor yang penuh dengan puji-pujian terhadap Pak Lah tidak membawa erti apa-apa. Jasa terbesar yang dapat dianugerahkan oleh Ezam kepada Pak Lah setelah beliau memasuki UMNO semula adalah `menyerah'kan Permatang Pauh kepada DS Anwar dengan penuh cemerlang.

Kita lupakan seketika angan-angan Najib untuk menjadi PM menjelang Mac tahun depan. Saya simpati dengan nasib KJ yang telah dijadikan kambing hitam oleh ahli-ahli UMNO sendiri untuk menyingkirkan Pak Lah. Kelemahan pentadbiran kerajaan di bawah pimpinan Pak Lah banyak dikaitkan dengan KJ. Kehebatan Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh Pak Lah tenggelam dengan kehebatan KJ. Ahli-ahli UMNO tidak banyak membicarakan soal baiknya prinsip Islam Hadhari tetapi lebih banyak menceritakan tentang peranan KJ di dalam urusan pentadbiran negara. Apakah nasib KJ selepas ini setelah Pak Lah mula berputus asa dengan kelemahannya?

Bagaimana pula dengan nasib Ezam Mohd Noor selepas ini? Mungkinkah Ezam akan melakukan Sumpah Keramatnya untuk berdiri teguh di belakang Najib dan akan mempertahankan Islam Glokal pula? Tidak mustahil Ezam akan menyatakan Najib adalah pemimpin yang boleh diharapkan untuk membenteras rasuah di negara ini. Mungkin juga Ezam akan buat pengakuan bahawa suatu ketika dahulu dia cuma `berlawak' sahaja untuk `menelanjang'kan Najib di Pekan. Mungkin Ezam rasa Najib telah lupa Sumpah Keramatnya di Pekan suatu ketika dahulu. Kita juga ingin tahu apakah perjuangan Ezam selepas ini apabila Najib ditakdirkan (Na`uzubillah) menjadi PM? Saya teringat kisah `dongeng' Ezam suatu ketika dahulu yang menceritakan terdapatnya pasu bunga besar dan berharga di rumah Najib. Agaknya selepas ini bertambah besar pasu bunga tersebut. Mungkin Ezam lupa kisah pasu bunga tersebut sepertimana dia terlupa di mana diletakkan `kotak-kotak' mengandungi fail rasuah pemimpin-pemimpin UMNO yang pernah dijajanya dahulu. Tetapi sekiranya Ezam teringat akan semuanya itu, saya menyeru agar Ezam kembali semula menjadi manusia yang bermaruah dan bermoral.

Bagi Pakatan Rakyat (PR) pengumuman Pak Lah itu mungkin tidak mempunyai nilai apa-apa. Adanya Pak Lah tidak menambah apa-apa, tiadanya Pak Lah tidak juga mengurangkan apa-apa. Cuma PR seharusnya berterima kasih dan terhutang budi kepada Pak Lah kerana di bawah pimpinannya di dalam BN, PR dapat mencipta rekod cemerlang dengan menguasai 5 negeri. Kita turut simpati dengan Najib kerana beliau diserahkan jawatan Presiden UMNO di dalam keadaan UMNO yang nazak. Janji Pak Lah untuk memperbaiki UMNO/BN dan negara sebelum menyerahkan jawatan tersebut kepada Najib nampaknya hanya tinggal janji. Pak Lah telah menyerahkan kunci kereta kepada Najib sedangkan dia tahu kereta tersebut kekeringan minyak, tayar yang pancit, injin yang rosak dan berbagai kerosakan lagi. Najib bukan sahaja akan menjadi pemandu tetapi terpaksa pula menjadi mekanik. Siapakah yang akan membantunya? Sudah tentu ramai yang lebih suka jadi penumpang, itu pun jika kereta tersebut boleh diperbaiki dan boleh digerakkan.

Di dalam situasi begini kepada semua ahli UMNO perlu bijak berfikir ke arah manakah negara kita akan dibawa. PR telah menyediakan pilihan, terpulanglah kepada mereka samada masih berminat untuk menaiki kereta yang telah dirosakkan dengan teruk atau untuk bersama meneruskan perjalanan dengan kereta baru yang lebih selesa dan pantas. Jadilah kita orang-orang yang berakal dan berfikir.


[sumber : Blogger]


No comments:

Cars & Formula 1