10 January 2009

HINDRAF : Si Paria, Keling, India dan sewaktu dengannya

Tidak patut minta negara asing untuk campur tangan


10/01/2009 5:38pm

KOTA TINGGI 10 Jan. — Rakyat Malaysia tidak sepatutnya meminta mana-mana negara asing mencampuri urusan dalam negara ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini.


’Sebagai rakyat Malaysia, kita sepatutnya setia kepada negara dan tidak meminta mana-mana negara asing mencampuri urusan dalam negara,” katanya sebagai mengulas laporan media mengenai seruan pemimpin HINDRAF P.Waytha Moorthy kepada kerajaan India agar mengenakan sekatan ekonomi terhadap Malaysia.


“Kepada yang membuat perkara begitu (seruan agar sekatan ekonomi dikenakan terhadap Malaysia), mereka mempunyai pilihan sama ada terus menjadi rakyat Malaysia atau menjadi rakyat negara asing,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan kempen gotong-royong di Kampung Sentosa, Tanjung Sedili. - Bernama


Ulasan,


1. Saya melihat tindakan Hindraf kali ini sebagai suatu usaha mereka yang tidak berputus asa dan bertali-arus untuk membela nasib bangsa mereka sendiri. Pelbagai cara samada yang menuruti undang-undang mahupun demontrasi jalanan telah dilakukan. Namun mereka masih lagi tampak gagal dan tetap dengan sikap tidak puas hati dengan apa yang ditawarkan sebagai jalan penyelesaian.


2. Benarlah pepatah kita orang Melayu. Jika terjumpa ular dan keling, elok dibunuh keling dahulu. Dari pepatah itu apa yang saya faham ialah sang ular ini tidak perlu dibunuh kerana ia tidak berotak dan berfikir seperti mana manusia. Ia akan bertindak sekiranya nyawa ia terancam atau diancam. Itu sahaja yang sang ular ini ketahui dan mampu lakukan diatas mukabumi ini.


3. Si Keling ini pula dikurniakan akal dan fikiran, nafsu dan keperluan diatas mukabumi ini. Setiap perkara dan tindakan adalah samada berlandaskan fikiran atau nafsu, keperluan atau kepentingan, keadaan atau sedap badan.


4. Maka, tidak hairanlah setiap tindak-tanduk Hindraf selama ini tidak menjurus kearah kemuafakatan dan kebaikan bersama. Dan terkini sedang mengemis di tanah moyang monyet mereka menagih simpati dan sokongan agar diselungkupkan negara yang selama ini telah berbudi kepada mereka. Negara dimana tumpahnya darah ibu-ibu mereka ketika mana mereka-mereka dilahirkan. Negara dimana mereka-mereka mendapat pelbagai kemudahan yang kadangkala tidak dapat dinikmati oleh bangsa-bangsa lain yang sepatutnya berhak dikongsi bersama.


5. Walaubagaimana pun, jauhari mengenal manikam. Ada juga dikalangan sedarah mereka tidak menyokong tindakan Hindraf ini. Kenapa? Kerana negara kita Malaysia senantiasa mengamali konsep menghormati jiran walaupun jauh nun diseberang laut. Budi kita terhadap negara datuk monyet mereka lebih dihargai dari membiarkan setitik nila ini merosakkan susu sebelanga.


6. Cuma apa yang dikesalkan adalah terdapat segelintir bangsa Melayu kita dengan wadah khianatnya bersama Hindraf untuk sama-sama melingkupkan negara kita Malaysia ini yang baru sahaja 51 tahun dilahirkan. Semata-mata kerana TAMAK, DENDAM dan KUASA.


No comments:

Cars & Formula 1