25 September 2009

Benarkah begitu?


UMNO is still playing the old policies of race and religion. But they no longer work!!!

Panjalai Venkatraman, a 60-year-old ethnic Indian widow, lives with her son's family in a wooden house on a former rubber plantation in Selangor state. She lost her job as a rubber-tapper after her employer sold the estate to a property developer.

Although plantation companies in Selangor must provide alternative housing for workers when they stop production, Panjalai has not been given a new home - and she refuses to move out until she gets one. "Although I am old, I will fight until I get the house that I was promised," she says defiantly.

Panjalai's story represents the underside of Malaysia's economic success. Despite the country's veneer of racial harmony and opportunity for all, many in the Indian community have limited access to housing, education and jobs. Baca seterusnya di sini.


Komen ADC,

1. Benarkah komuniti India di Malaysia adalah komuniti yang dilupakan? Siapakah yang sepatutnya yang memperjuangkan bangsa India di Malaysia. Adakah orang Melayu? Cina? atau bangsa India itu sendiri.

2. Kita melihat bahawa setiap perubahan, kemajuan bangsa-bangsa di Malaysia adalah berdasarkan usaha dan semangat perpaduan bangsa itu sendiri. Adalah logik untuk kerajaan yang ditunjangi oleh UMNO membantu bangsa sendiri. Begitu juga oleh bangsa cina yang rata-rata tidak memerlukan sebarang bantuan dari kerajaan kerana sikap mereka yang lebih melihat bangsa sendiri dari orang lain.

3. Begitu juga bangsa India. Saya melihat kerajaan telah memberi banyak peluang yang sama rata kepada semua kaum. Maka terpulang kepada kaum tersebut untuk merebut peluang yang didambakan itu. Bangsa itu sendiri harus berusaha melebarkan peluang yang sedikit itu dan ditransformasikan kepada kejayaan. Bukan sekejap malah ia mengambil masa sehingga bertahun lamanya.

4. Namun, dalam pada masa yang sama kita tidak harus menyalahkan orang lain sekiranya kita tidak mendapat apa yang kita ingini. Kita harus bertanya kembali kepada diri kita - dimana silapnya.

5. Kita seharusnya tidak mempercayai pemimpin seratus peratus terutamanya pemimpin politik. Ini adalah kerana di zaman yang serba materialistik ini, peluang adalah kejayaan, kejayaan adalah kuasa, kuasa adalah kekayaan.

6. UMNO adalah parti bangsa Melayu yang jelas penubuhannya adalah untuk orang Melayu. Sebagai tuan tanah, adalah logik kelebihan berpihak kepada bangsa Melayu. Ini berlaku kepada semua negara di dunia ini. Namun, jika diamati sebenarnya peluang-peluang berkenaan diberikan samarata kepada semua bangsa di negara ini. Bertuahkan?

7. Maka itu, tidak perlulah kaum-kaum India terus menyalahkan kerajaan UMNO/BN diatas kesusahan, kemiskinan yang melanda mereka selama ini tetapi sebaliknya memikirkan dan melihat akan kelemahan diri dahulu sebelum menyalahkan orang lain.

2 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

penduduk cina dan india di negara ini elok lah jika pergi tinggal di singapore utk beberapa tahun dan nikmati kesamarataan di sana.kalau masih tak puas dinasihatkan agar kedua2 kaum ini angkat beg dan buka langkah utk kembali ke negara nenek moyang mereka.tak payah lah nak komen2 atau bangkang2 di tanah melayu ini.langkah ini pastinya baik utk anda serta baik untuk kami juga.kami sudah fade up dgn kerenah anda.please...

KHAIRUL NAZRI said...

1. Jika difikirkan secara mendalam lagi, cina-cina dan keling-keling ini sebenarnya pengecut.

2. Banyak perkara yang mereka tidak puas hati tetapi dalam pada masa yang sama ingin terus tinggal di tanah bertuah ini kerana mereka percaya peluang untuk hidup aman dan mengumpul harta kekayaan hanya terdapat di negara ini.

3. Seharusnya ada undang-undang untuk melucutkan kerakyatan kepada mana-mana penduduk yang mempertikaikan serta mencabar hak dan kuasa rakyat bumiputera yang telah dipersetujui sebelum ini.

Baru mereka tahu...

Cars & Formula 1