31 August 2008

Salam Ramadhan Al-Mubaraq

Ya Allah, segala amalan, hidup dan matiku hanya keranaMu jua...

Assalamualaikum, selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, para sahabat, alim ulama’ dan seterusnya kepada seluruh umat muslimin dan muslimat.

Ahlan Wasahlan Wamarhaban Bikum, Ramadhan datang lagi, kita bersyukur kerana Allah SWT panjangkan lagi umur kita untuk melalui bulan penuh keberkatan ini, InsyaAllah. Doa dan harapan saya, moga Ramadhan kali ini menjadi teras permulaan kepada penyatuan umat manusia khususnya umat islam, bukan sahaja di bumi tercinta Malaysia, malah diseluruh dunia.

Marilah kita sama-sama tumpukan sepenuh jiwa raga kita untuk mengejar segala hikmah yang terkandung di dalam bulan Ramadhan Al Mubarak ini.

Do’a malaikat Jibril menjelang Ramadhan ” “Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

· Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)

· Tidak berma’afan terlebih dahulu antara suami isteri

· Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan yang berdo’a adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah Rasulullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu memohon ampun dan maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengajakan, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, insyaallah

kompilasi,
khairulnazri.blogspot.com


No comments: