28 January 2009

Bukan Setakat Lompat Katak


Undang-undang antilompat parti perlu diperkenalkan

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Sudah tiba masanya kerajaan memperkenalkan satu bentuk undang-undang yang boleh menyekat wakil rakyat daripada melompat parti bagi memastikan amalan politik di Malaysia lebih bermoral.


Ketua Penerangan UMNO Johor, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, perkara itu pernah dibangkitkan di Parlimen dan beliau sendiri pernah membahaskannya pada November tahun lalu berikutan wujud gerakan mempengaruhi wakil rakyat Barisan Nasional (BN) menyertai parti pembangkang.


Katanya, walaupun usaha yang dilakukan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dikatakan tidak mendapat sambutan tetapi akhirnya seorang wakil rakyat BN, Datuk Nasaruddin Hashim kelmarin berjaya dipujuk untuk menyertai pakatan pembangkang.


''Kerajaan perlu memandang serius tentang perkembangan ini. Jika undang-undang tersebut tidak digubal segera ia akan menyebabkan amalan berpolitik di Malaysia akan tercemar dengan perbuatan khianat (kepada pengundi).


''Saya sedia memperjuangkan penggubalan undang-undang ini di Parlimen. Saya terdorong untuk berbuat demikian kerana saya juga adalah antara Ahli Parlimen yang cuba dipengaruhi oleh Anwar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Nasaruddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota meninggalkan BN dan UMNO untuk menyertai PKR.


Dalam perkembangan sama, Ketua Penerangan Puteri UMNO, Datuk Shahaniza Shamsuddin juga mahu kerajaan memikirkan secara serius mengenai cadangan memperkenalkan undang-undang antilompat parti.


''Dengan adanya peraturan ini ia dapat mencegah wakil rakyat melompat daripada satu parti ke satu parti kerana amalan seperti ini jika dibiarkan boleh merosakkan sistem politik negara,'' katanya. Sumber - Utusan



Komen Blogger,

1. Secara peribadi saya berpendapat bahawa pewujudan undang-undang anti-lompat parti adalah tidak perlu. Secara mudah saya berfikir bahawa walau siapapun YB yang melompat parti, kerusi kawasan yang dimenanginya harus tetap dipunyai oleh parti yang menang.

2. Maka hanya parti-parti yang berkenaan yang akan memilih pengganti kepada YB-YB yang melompat tadi tanpa harus samada menunggu pilihanraya yang akan datang.

3. Kita bukan sahaja dapat menjimatkan wang rakyat, malah masa, tenaga, fitnah, tohmahan atau apa jua yang berkaitan yang kita semua telah melihat dan mengalaminya.

4. Walau apapun. secara peribadi saya berpendapat, sikap melompat-lompat parti ini tidak lain tidak bukan lebih menjurus kepada kepentingan diri. Walau apa pun sebab yang diberikan oleh mereka-mereka ini kita semua tetap beranggapan begitu. Kerana apa? Kuasa, jawatan, kekayaan. Itu yang pasti..

No comments:

Cars & Formula 1