14 February 2009

Never Ending Blaming Game

Karpal and the royals: ‘Blame Dr M’

Saturday, 14 February 2009 08:13am


GEORGE TOWN: DAP secretary-general Lim Guan Eng defended Karpal Singh and blamed former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad for the uproar over the DAP national chairman’s plan to sue the Sultan of Perak.

He said Karpal was merely stating a matter of law that the Sultan could be taken to court.


Lim, who is Penang Chief Minister, said it was Dr Mahathir who was behind the 1993 constitutional amendment that allowed Rulers to be stripped of their immunity from prosecution.

“If we look at history, the person who made this law was from Umno itself. If you want to place blame, then blame the Umno person who is responsible for the deed,” he told pressmen before receiving a courtesy call from the Penang Bar Committee at his office in Komtar Friday.

Asked whether public support was waning for the DAP stemming from Karpal’s outburst against the Sultan, Lim retorted that it was only Umno who was angry with the party leader.

“What wrong has been committed by Pakatan Rakyat or Karpal Singh?” he asked.


Baca selanjutnya di sini.


Komen blogger,

1. Kebiadaban DAP terserlah lagi dengan kenyataan terbaru LGE yang menganggap tindakan Karpal "Karam" Singh untuk menyaman Sultan Perak adalah suatu tindakan yang di boleh mengikut peruntukan Perlembagaan.

2. Secara peribadi yang berpendapat sekiranya terdapat resolusi yang membenarkan rakyat menyaman serta membawa sultan ke mahkamah untuk diadili maka lakukanlah mengikut cara dan prosedur yang telah ditetapkan. Kita tidak perlu meletakkan kesilapan silam hingga wujudnya undang-undang yang membolehkan sultan di bawa ke mahkamah semata-mata niat kita tidak lebih hanya sekadar untuk mendapatkan political mileage.

3. LGE seharusnya berterimakasih kepada Tun Mahathir kerana membuka ruang untuk rakyat mendapat keadilan terhadap salah-laku sultan kepada rakyat jelata. Mempertikaikan sesuatu yang kita sendiri mendapat faedah sebenarnya tidak lebih sekadar tindakan yang tidak membantu menyelesaikan apa-apa perkara melainkan untuk kepentingan diri sahaja.

4. Selain itu, tindakan ini juga merupakan satu lagi tindakan kurang ajar dari bangsa yang sedikitpun tidak konsisten menghormati adab sopan tinggal di rumah orang melainkan hanya untuk kepentingan diri dan orang-orang dia sahaja.

Ayuh bangsaku Melayu, sebarkan perpaduan kita ke segenap pelusuk dunia. Tiada belas, tiada kasihan melainkan bangsaku sahaja.


No comments:

Cars & Formula 1