13 March 2009

Itulah Hakikatnya

Meminjam kata-kata sahabat berikut membuatkan jauh disudut sanubari saya betapa teruknya situasi yang dihadapi terutamanya terhadap bangsa Melayu. Fikirkan lah...

1) Negara kita buat masa ini tiada kestabilan politik. Terdapat dua faktor utama kpd ketidakstabilan ini... iaitu 1) kegagalan parti pemerintah mendapat 2/3 majoriti, 2) Ketidakstabilan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim yang gagal menerima hakikat.

2) Dari 2 faktor tersebut, faktor yg saya rasa menjadi punca utama adalah ancaman yang datangnya dari Anwar Ibrahim.

3) Anwar Ibrahim buat masa ini masih tidak dapat menerima kenyataan bahawa pakatan rakyat gagal menjadi pilihan utama rakyat utk memerintah. Pakatan rakyat ditolak oleh majoriti rakyat malaysia didalam PRU 2008.

4) Anwar Ibrahim sebenarnya telah melanggar prinsip demokrasi. Beliau sudah tidak lagi mendengar pilihan rakyat... sebaliknya beliau begitu ingin berkuasa walaupun dengan cara pintu belakang.

5) Cara membeli MP MP BN agar kerajaan dapat ditukar adalah cara yang tidak beretika. Kalau sikap pentingkan diri sendiri spt ini tidak dapat dibendung, ianya akan lebih menjejaskan masa depan negara. Bayangkan kerajaan boleh dibuat dgn cara pembelian MP. Selepas ini, kalau PR perintah pulak, BN pula akan membeli MP, dan kerajaan bertukar lagi. Kalau Anwar boleh beli 40 MP, takkan BN tak boleh beli 60 MP ? Adakah ini cara dan kehendak rakyat ?

6) Apabila politik negara tidak stabil, ekonomi juga akan terjejas, sosial juga akan terjejas dan kehormatan agama dan bangsa juga akan terjejas. Siapa yang rugi ? Rakyat malaysia akan rugi, bangsa melayu akan lebih rugi, agama islam akan lebih rugi. Mungkin bagi Anwar, ianya tidak kisah. Persetankan negara, persetankan bangsa, persetankan agama...yang penting beliau dapat menjadi PM walaupun dgn pintu belakang.

7) Ketidak stabilan politik juga berpunca dari kelemahan pimpinan negara yang diterajui oleh Pak Lah. Punca kpd kemerosotan BN pada PRU 2008 adalah kerana kelemahan pimpinan Pak Lah dan bukanya kerana rakyat nakkan pakatan rakyat.

8) Faktor kemerosotan BN adalah kerana undi dari org cina dan india. Org melayu masih lagi memberi sokongan kpd BN. Ini terbukti melalui kemenangan parti UMNO yang menjadi parti yang paling banyak kerusi di parlimen dan hampir sama dgn gabungan semua kerusi pembangkang.

9) Knp bukan melayu menolak BN ? jawapanya adalah kerana ekonomi. bukan melayu terutamanya cina hanya mementingkan ekonomi dan bisnes. Mereka tidak kisah siapa yg perintah, asalkan mereka dapat menjalankan bisnes dgn baik. Ini terbukti pada PRU 1999.

10) pada tahun 1999, bukan melayu menyokong kuat BN. Walaupun org melayu menyokong Anwar, tetapi faktor sokongan bukan melayu yang memenangkan BN sehingga dapat 2/3 majoriti. Bukan melayu menyokong BN adalah kerana mereka yakin dgn polisi kewangan yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir. mereka yakin bahawa melalui BN, ekonomi negara dapat dipulih dan mereka dapat kembali bernafas.

11) Harus diingatkan disini, walaupun BN menang pada tahun 1999 adalah kerana sokongan bukan melayu, tetapi kerajaan pimpinan Tun Dr. Mahathir begitu tegas dan kuat sehingga walaupun terdapat beberapa desakan bangsa bukan melayu spt SUQUI dan Dong Jiong... Tun Dr. Mahathir begitu tegas menolak permintaan mereka. Kita tidak tunduk kpd mereka.

11) Pada tahun 2004, org-org bukan melayu masih memberi sokongan kpd BN. Ini kerana mereka merasakan BN akan meneruskan polisi-polisi sebelum ini yang dapat terus memacu pembangunan ekonomi negara. Org melayu pula kembali memberikan sokongan kpd BN kerana imej Pak Lah pada ketika itu yang kelihatan bersih dan apatah lagi apabila melihat bahawa beliau adalah cucu ulamak.

12) Akibatnya, BN menang dengan majoriti yg begitu besar iaitu 4/5. Majoriti sebesar ini tidak sihat untuk negara. Negara perlukan pembangkang agar dapat mengawasi perjalanan pemerintahan. Majoriti yg ideal adalah 2/3.

13) Malangnya, dari tahun 2004 hingga 2008, negara tidak mencapai apa-apa perkembangan positif. Sebaliknya, negara berundur kebelakang dari segala aspek. Kita berundur dari segi ekonomi dan sosial. Ekonomi negara tidak berkembang, pembangunan terbantut, kenaikkan harga barang membebankan, rakyat berasa tertekan akan ekonomi negara yang jatuh. org -org bukan melayu sudak mula hilang keyakinan kpd kerajaan pimpinan Pak Lah.

14) Negara juga berundur dari segi sosial. perhubungan antara kaum tidak berjaya dipelihari oleh kerajaan. Kerajaan gagal membuat tindakan pre-emptive untuk menyekat sebarang usaha yang boleh mencetuskan ketidakseimbangan antara kaum. Akibatnya, mereka-mereka yang berkepentingan telah berjaya menggunakan loophole ini utk menimbulkan kebencian bukan melayu kpd kerajaan. Tektik yang dimainkan oleh PKR dan DAP dalam manghasut org india dan cina agar membenci kerajaan begitu berjaya.

15) Maka akibat daripada kegagalan pimpinan Pak Lah membendung kemunduran ekonomi dan sosial menyebatkan politik negara turut berundur kebelakang melalui pilihanraya 2008. Dalam pilihanraya tersebut, org bukan melayu tidak lagi menyokong BN kerana prestasi ekonomi yang lemah dan api perkauman yang dibakar oleh sesetengah pihak. Segilintir org melayu juga menolak BN akibat kesempitan hidup yg datangnya dari kemunduran ekonomi.

16) Akibat daripada semua ini negara berada dalam keadaan yang begitu lemah. Negara lemah dari segi politik, ekonomi dan sosial. Ditambah lagi dgn anasir-anasir spt Anwar yang suka mengambil kesempatan, ianya lebih membawa kehancuran dari kebaikkan.

17) Walaubagaimanapun, pilihanraya 2008 memberi pelbagai hikmah yg boleh dipelajari. Melaluinya kita boleh lihat sikap manusia yang pentingkan diri sendiri dan kuasa dari pentingkan agama, bangsa dan negara. Kita dapat lihat bagaimana ada sesetengah pihak yang rela melihat agama islam tidak lagi menjadi agenda utama semata-mata kerana kuasa. kita dapat lihat bagaimana bangsa bukan melayu menjadi besar kepala apabila mendapat sedikit kuasa dan pelbagai hikmah-hikmah lain.

18) Pada pendapat saya hasrat Anwar untuk menjadi kerajaan adalah semata-mata angan-angan dan perangsaraf untuk melemahkan negara.

19) Kini dalam pakatan rakyat, majoriti MP adalah bukan melayu. Sekiranya Anwar berjaya membeli MP dari BN, ianya adalah datang dari bukan melayu. Agak mustahil MP UMNO akan bersama pakatan. Oleh itu, pakatan rakyat sekiranya memerintah akan dimonopoli oleh bukan melayu. Apa akan jadi kpd Agama islam ? apa akan jadi kpd bangsa melayu ?

20) Sekiranya ini dibiarkan berlaku, Melayu akan hilang satu-satunya kuasa yang dipunyai iaitu kuasa politik.

21) Alhamdulillah masih ada suara dari PAS yang mengatakan bahawa mereka tidak akan berada dalam kerajaan baru sekiranya kerajaan ini didominasi oleh bukan islam. Sekurang-kurangnya ini dapat mengelakkan org melayu hilang segala-galanya dibumi malaysia.

22) Sekiranya bukan melayu menguasai kerajaan, kita dapat membayangkan apa yang akan berlaku. Ini boleh dirujuk kpd apa yg berlaku di Selangor dan Perak. Apa yang pasti, apabila org cina mendapat kuasa politik, kuasa ekonomi mereka akan semakin kuat...dan Malaysia bakal menjadi Singapura.

23) Alhamdulillah, didalam perlembagaan Malaysia telah termaktub 4 perkara utama...iaitu kedaulatan raja, bahasa melayu sbg bahasa rasmi, agama islam sbg agama rasmi dan hak keistimewaan org melayu perlu dipelihara.

24) Kita bersyukur juga kerana walaupun perlembagaan boleh dipinda dgn sokongan majoriti 2/3 parlimen, tetapi 4 perkara diatas tidak boleh dipinda tanpa mendapat perkenan dari Majlis Raja-Raja. Walaupun krisis kuasa raja 1993 mengurangkan kuasa raja, tapi 4 perkara diatas tidak termasuk dalam pindaan perlembagaan 1993. Oleh itu, bangsa bukan melayu tetap tidak boleh meminda atau membuang hak keistimewaan org melayu.

25) Tetapi..... Adakah cukup dgn kenyataan dalam perlembagaan mengenai hak keistimewaan org melayu ? Ianya tidak cukup. Ini adalah kerana perlembagaan hanya menyatakan kepentingan utk memelihara hak org melayu, tetapi tidak menyatakan langkah-langkah perlaksanaan. Disinilah datangnya DEB (dasar ekonomi baru) yang menjadi salah satu langkah untuk mendokong perlembagaan malaysia mengenai hak istimewa org melayu.

26) Oleh itu, walaupun perlembagaan menyatakan sedemikian, sekiranya kerajaan yang dimonopoli oleh bangsa bukan melayu tidak melaksanakan apa-apa polisi yang menjurus kpd memelihara hak keistimewaan org melayu....maka org melayu tetap tidak akan mendapat keistimewaan. Maka apakah yang akan terjadi....???

27) Yang akan terjadi adalah ulangan peristiwa 13 Mei 1969. Dimana dalam peristiwa ini, org melayu menjadi marah apabila hak mereka tidak dipelihara.... dan dari peristiwa inilah terhasilnya DEB.

28) Adakah ini yang kita mahukan ? Adakah agama bangsa dan negara akan menjadi baik dgn cara begini ? Adakah agama islam akan terpelihara spt sebelumnya ? Adakah bangsa melayu akan terus meningkat dan menjadi pemain utama dalam negara ini ?

Nukilan, CheWal

No comments:

Cars & Formula 1