04 March 2009

Kaedah Berhadapan Krisis Ekonomi


Di dalam menghadapi krisis ekonomi global hari ini, kita harus mempunyai beberapa plan kontigensi dan inisiatif untuk kita terus berdaya saing dan mengekalkan survival kita. Justeru itu, marilah kita renungkan beberapa kaedah dibawah ini sebagai salah satu panduan dan idea untuk kita menangani krisis ekonomi global ini.

BAGAIMANA KERAJAAN NAK JIMAT DUIT RAKYAT?

(Gantikan Kereta CAMRY dan Perdana dengan kereta DATSUN)

PARLIMEN DAN SIDANG ADUN. Bagaimana caranya hendak jimatkan duit rakyat?

Cadangan abe MIE sempena ulangtahun setahun Pakatan ialah dengan;

1. Kita adakan persidangan Parlimen di bawah pokok sebagaimana DUN Perak buat.

Tak ada kipas atau pendingin hawa, tak ada letrik dan tak ada pengawal keselamatan. Kira sudah dapat jimatkan kos.

Kalau hujan macamana? Kita balik aje dan ini menjimatkan masa. Nanti banjir macam kat KL pulak. Susah yob.

Kalau terlalu panas, kita cepat-cepat bersidang dan luluskan resolusi. Tapi jangan pula kerana panas, kita buka baju macam Elizabeth!!! Nak kangkangpun kena control lah sikit. Nanti jadi DUN Terlampau pulak.


2. Kalau resolusi berjaya bubarkan DUN, kita jimatkan kos lagi. Caranya suruh SPR buat pilihanraya di bawah pokok.

Abe MIE ada idea, kita buat pilihanraya bawah jejantas.

Kalau nak berak dan kencing, terus buka seluar. Telefon bimbit tak boleh bawa nanti ada gambar kencingnya diambil untuk siaran dan salahguna.


(Nik Aziz pernah cadangkan-cara nak jimatkan minyak. Mungkin ini ideanya)


Kita juga dapat jimatkan kos penggunaan air dan tisu tandas. Cina-cina boleh berak guna pasir atau tanah-bawah jejantas memang banyak tanah. Sebelum berak, jangan lupa gali tanah sedalamnya-macam kucing berak-kemudian tutup sendiri.

Kalau nak buang air kecil, masuk aje 'si anu' dalam tempat letak pam minyak. Jimat kos minyak dan penyelenggaraan. Sebelum nak buat camtu, jangan lupa kata "Makkal Sakthi'. Suruh dewa berkat minyak tu. Itu untuk lelaki aje.

Yang perempuan susah sikit sebab dia tak ada microfon.Tapi kaum ini lagi senang kalau nak praktis. Pakai banyak kotex. Buang kat situ aje. Kotex tu boleh digunakan sebagai barang terpakai. Mahal juga tu. Sekilo dapat RM3. Tapi persidangan DUN Perak tadi, tak nampak perempuan.

...jadi, kos dapat dijimatkan. Kos penyelenggaraan pun tak ada dan tak semahal kos tinta cermin kereta LEXUS. Tapi abe MIE cadangan Khalid Ibrahim suruh pasang tinta yang murah tapi berkualiti. Tintanya diperbuat daripada guni plastik. Baja pun boleh simpan lama.

3. Kemudian, serah surat wartikah pembubaran kepada sultan yang dilantik oleh Anwar Ibrahim. Sultannya lantiklah Karpal Singh. Suruh dia bubarkan DUN Perak. Kalau ada yang menentang dia akan kata- CELAKA, kenapa tentang bubar DUN.

Kuasa speaker lagi besar atau kuasa sultan Karpal? Dua-dua kot ada pawer. Satu besar kepala, dan satu lagi kepala besar. Dua-dua keling, sama jea. Berlagak aje tahu.

Kalau lantik Karpal Singh jadi Sultan Perak, kita dapat jimat kos penyelenggaraan. Ini kerana, Karpal Singh tidak memerlukan pembantu dan dayang-dayang untuk menjaga dirinya. Dia ada seekor anjing yang garang. Mujurlah semasa di Parlimen anjingnya tak boleh masuk, kalau tidak sudah tentu pemuda UMNO kena gigit. Nanti kena samak.


4. Yang tak dapat dijimatkan ialah penggunaan kereta CAMRY oleh Nizar. Kenapa dia tak naik basikal macam Tian Chua nak basikal ke Parlimen satu ketika dahulu untuk protes kenaikan harga minyak!!!

(Bagi Khalid Ibrahim, MB Selangor kata PERDANA bukan kereta baik)

Khalid dah lama jadi orang kuat BN dan PNB. Bagi dia, CAMRY tak syok, naik CAMRY macam naik kancil 10 tahun lepas. Dia dah merasa bagaimana jadi kaya.

Tapi Khalid ada cara nak jimat duit dia sendiri (memang kedekut), caranya- dia ambil duit kerajaan Selangor beli lembu dan niat atas sedekah nama dia. Tolong doakan saya supaya saya panjang umur dan murah rezeki.

Bila panjang rezeki, jadi MB, beli kereta Ferrary pulak lepas nie.


5. Di Parlimen, nak jimatkan kos -cadangan supaya gelaran TUN diberikan kepada P.Ramlee. Jimatlah sebab lantik orang mati. Bawa gelaran tu kat kubur, suruh Misteri Nusantara buat liputan. Mana tahu P.Ramlee boleh muncul untuk terima wartikah perlantikan sebagai TUN P.Ramlee.

Agaknya TUN P.Ramlee nak buat blog juga ke macam TUN Mahathir!!! Seram juga jadinya. Lagipun buat blog free jea. Tak melibatkan kos.

Petikan dari Blog Abe Mie

No comments: