28 May 2010

Masih miskin di tanah sendiri

Robert Kuok kekal individu terkaya Malaysia

Datuk Seri Nazir Razak kembali dimasukkan dalam senarai 40 Individu Terkaya Di Malaysia 2010 ketika tokoh korporat Robert Kuok mengekalkan gelarannya sebagai orang terkaya, kata Forbes Asia.

Nazir yang merupakan Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, dilaporkan berada di tangga ke-32 dengan jumlah kekayaan AS$145 juta (RM481.4 juta) selepas tercicir daripada senarai tersebut bersama-sama dua lagi individu, Onge Leong Huat dan Abdul Hamed Sepawi.

Leong Huat memiliki kekayaan sebanyak AS$140 juta (RM464.8 juta) manakala Abdul Hamed AS$120 juta (RM398.4 juta).

Pada masa yang sama, Datuk Shahril Shamsuddin Ketua Eksekutif SapuraCrest, berjaya memperbaiki kedudukannya di tempat ke-23 di kalangan 40 individu terkaya di Malaysia. Baca selanjutnya di sini.


Komen ADC,

1. Hakikatnya, kita yang menjadi mereka pada hari ini. Kita yang menjadi mereka berjaya, kaya, dilimpahi kemewahan minimum sehingga 7 keturunan dan terus kekal begitu.

2. Bolehkah kita orang Melayu berjaya hingga ketahap begitu? Di atas kertas memang boleh tetapi realitinya tidak begitukan?

3. Kita masih lagi malas berusaha samada dari segi pekerjaan, kemajuan minda, diri, keluarga, agama, bangsa dan negara. Kita benci bersusah payah hari ini demi survival untuk generasi hari esok. Tetapi masih bergantungan dari pihak dan kaum lain yang meengakibatkan kita terjerat dengan manipulasi mereka sedangkan kita boleh mengelakkan semua itu.

4. Kita masih tidak bersatu dalam erti kata yang sebenar dari segi politik, bangsa, minda, kekayaan, jati diri dsbnya.

Masih lagi kita hendak berleka-leka?

2 comments:

Gahara99 said...

melayu kena pijak ?woi...dah 50 tahun melayu kena pijak !!!..sape?UMNO lah pijak melayu...50 tahun perintah...bodoh !

Unknown said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan kenalah kita tentang hakikat bangsa ini.

Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal Si Kitul dan Raja Mandeliar yang mencari peluang dan ruang untuk melumpuhkan bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

Cars & Formula 1