15 September 2008

Ibadah kurangkan tekanan


PEPERIKSAAN yang jatuh pada bulan puasa mungkin meningkatkan stres kepada ibu bapa dan pelajar, tetapi ia perlu ditangani dengan cara tersendiri. – Gambar hiasan.

TEKANAN atau stres hidup sudah menjadi lumrah kehidupan zaman moden, yang dihadapi oleh semua peringkat umur, tidak kira jantina, bangsa dan agama.

Bukan hanya golongan dewasa yang dilimpahi stres di tempat kerja, rumah, jalan raya dan pergaulan masyarakat, malahan kanak-kanak juga dibelenggu pelbagai punca stres.


Stres merupakan satu tindak balas fizikal (badan), emosi (perasaan) dan mental (fikiran) kepada peristiwa dalam kehidupan. Ianya berlaku apabila wujudnya kerisauan atau rasa tidak selesa terhadap sesuatu peristiwa.


Memandangkan stres boleh berlaku di mana sahaja, mengikut keadaan tertentu, cara mengatasinya menjadi keutamaan.


Sepanjang Ramadan ini, kita berpeluang mengurangkan stres sedia ada dan mengelakkan penambahan stres dengan pelbagai cara, terutamanya meningkatkan ibadah, banyak bersabar dan mengawal tingkah-laku diri.


Semua stres


Pegawai Promosi Kesihatan, Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Khairulnissa Abdul Kadir menegaskan, stres bukannya satu jenis penyakit tetapi adalah tindak balas diri terhadap sesuatu kejadian.


“Sebagai contoh, harga minyak naik tetapi gaji tidak naik, boleh menyebabkan seseorang itu stres.


“Kanak-kanak juga boleh mengalami stres seperti ketika ibu bapa tidak membenarkannya membeli mainan,” katanya.


Menurutnya, semua orang mengalami stres tertentu tetapi tahap stres berbeza mengikut individu.


Tambahnya, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang berakhir Khamis lalu mungkin memberi tekanan kepada ibu bapa yang risau anak tidak larat menghadapi peperiksaan, dan pelajar pula mungkin stres menghadapi peperiksaan ketika bulan puasa.


sila klik untuk baca seterusnya..


kompilasi,

khairulnazri.blogspot.com

No comments:

Cars & Formula 1