06 November 2008

Pakej Ransangan Ekonomi


1. PAKEJ ransangan Fiskal berjumlah 7 Billion yang diumumkan Najib di Parlimen merupakan satu lagis suntikan untuk merancakkan ekonomi negara, memastikan rakyat menerima faedahnya.

2. Ia berbeza dengan Belanjawan DS Anwar yang mahu dikurangkan bajet. Secara mudahnya, jika wang di pasaran statik dan kurang, bolehkah pusingan ekonomi bergerak lancar?


3. Berbanding Najib yang mencadangkan pemotongan KWSP direndahkan kepad 8%, menambahkan jumlah pinjaman kenderaan, memangjangkan tempoh pinjaman perumahan daripada 25 kepada 30 tahun, malah menyuntik RM1.5 Billion kepada FDI.


4. Anwar mencadangkan pengurangan Bajet Kewangan sebagai dasar penjimatan, berbeza dengan DS Najib yang mahukan kecairan ekonomi domestik berterusan, walaupun menghadapi kesan ekonomi global.

5. Anwar melihat pakej RM7 Billion itu sebagai pakej rasuah yang menguntungkan kroni, tetapi Najib melihat 100,00 graduate yang keluar setiap tahun perlu diberi pekerjaan, jika tidak akan memberi kesan negatif kepada negara.

6. Harga Kelapa Sawit jatuh daripada RM800 se Tan kepada RM200 se Tan. Kerajaan telah menurunkan harga baja dan racun, RM200 juta untuk penanaman semula, pengurangan stok bersama Indonesia, semuanya dibuat untuk kemudahan pekebun kecil.


7. Anwar nampaknya kena mengakui belanjawannya sudah menjadi kertas sejarah. Ekonomi perlu bergerak dan menolak teori ekonomi Anwar yang memilih penguncupan berbanding kecairan.


8. Apabila Najib bertanya dalam parlimen kepada Anwar apa yang akan jadi kepada perkerja kontrak/sambilan, kontraktor-kontraktor kecilan, dan pekedai jika Teori Penguncupan Belanjawan Anwar dilaksanakan? Anwar tidak dapat menjawab sebaliknya keluar dewan dan melemparkan tuduhannya di depan mikrofon media yang menjadi amalannya selam ini.


[sumber: Blogger]

1 comment:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

melayu ni tuan rumah tapi orang lain yang kutip sewa... tuan rumah kena tipu dan kena buli... terus papa kedana. ataupun sebagai tuan kebun getah dimana kuli yang toreh kaya raya sebab tuan kebun tak tahu apa yang ku li dia buat. maknanya tuan tak smart lah.

melayu ni asal yunan betul tetapi bercampur dengan orang asli melayu proto dan melayu negrito. tengoklah biologi kita dan perangai kita yang susah nak faham macam orang asli kan?

orang melayu ni tak nak jadi tuan tapi sanggup jilat dap. tak mau deb sebab liberalisasi dan reformasi. tak mau bahsa melayu sebab global. tak ngaku melayu dan tak bantu atau sokong bangsanya sendiri sebab kononnya perpaduan. itulah melayu yang kayakan orang lain dan tak sokong kedai bangsanya.tak sokong bos melayu tapi sanggup mati kerana taukeh cina atau india.pas pulak nak buat islam dengan dap. ketuanan rakyat tu... belum tentu melayu jadi tuan... macam singapura lah tu.

itulah melayu yang pelik dan ajaib perangainya... tak pernah bersatu dan sokong melayu sendiri... gilakan psikologi kita... devian namanya dalam psikologi. jiwa hamba atau tiada keyakinan diri. melayu kaya dan pandai dah jadi mat salleh dan tak ngaku melayu dah.. cakap, makan dan hidup cara mat salleh.

pelik melayu ni.

November 29, 2008 4:46 AM