30 January 2009

Si Cina Harbi Melalak Lagi


Abolish Umno, not just wings, says Kit Siang

PETALING JAYA, Jan 29 — Umno disciplinary board chairman Tengku Tan Sri Ahmad Rithaudeen’s call to abolish Umno’s Wanita, Youth, Puteri and Putera wings to curb money politics in Umno is insufficient but the entire party should be done away with, says DAP Parliamentary Leader Lim Kit Siang.


“Just as no one expects Rithaudeen’s proposal would be taken seriously by an Umno leader, nobody believes that it is possible to eradicate corruption in the country’s most corrupt institution, Umno, because of the sheer absence of such political will,” the opposition stalwart said.


“Rithaudden’s sense of despair and futility in the impossible battle against corruption and money politics in Umno caused him to make the radical proposal to abolish the various Umno wings.


“When will an honest and upright Umno leader make the next logical proposal – that UMNO be abolished altogether?” Lim asked rhetorically in a press statement.


Rithaudeen’s proposal has met immediate objection from vice president Tan Sri Muhyiddin Yassin, Youth chief Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Wanita chief Tan Sri Rafidah Aziz and Puteri chief Datuk Noraini Ahmad.


Today, the top two in the party also rejected the idea as deputy president Datuk Seri Najib Razak said that Umno will not abolish any of its wings as they are important in nurturing future leaders of the party while president Datuk Seri Abdullah Badawi said that money politics would be dealt with other means.

“If Rithaudeen is right — and he is right — that the many elections for the Umno Youth, Wanita, Puteri and Putera wings created opportunities for money-making, all that Najib meant about ‘nurturing future leaders of the party’ is to give them opportunities to be adept in the art of corruption in Umno party elections,” Lim added.


The DAP supremo also questioned Rithudeen’s justification for not allowing the newly-minted Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) full jurisdiction over alleged corruption in the party. Baca selanjutnya disini.


Komen Blogger,


1. Nampaknya apa sahaja yang berkaitan dengan UMNO, cerita-cerita tentang UMNO pastinya mendapat reaksi dari negatif dari pihak-pihak yang kini giat menyusun rapi merobah takhta pemerintahan yang dikuasai oleh Melayu. Kita semua boleh nampak biarpun dengan sedikit kuasa mereka-mereka ini sudah berani menunjukkan belang, menunjukkan siapa diri mereka yang sebenar, niat dan sikap mereka selama ini terhadap bangsa Melayu.


2. Apa sahaja yang berkaitan Melayu harus dihakis, dibuang serta dilenyapkan dari bumi Malaysia ini. Segala budi serta belas yang selama ini bangsa Melayu dambakan kepada mereka sebenar tidak membawa apa-apa melainkan sekiranya menguntungkan diri dan bangsa mereka sahaja.


3. Lebih malang lagi ada sebahagian dari bangsa kita Melayu mengkhianati bangsa sendiri menyokong serta menambahkan lagi kelebihan-kelebihan mereka melebihi dari bangsa sendiri. Untuk apa itu semua sebenarnya?


4. Mungkinkah peristiwa 13 Mei 1969 akan berulang lagi? Mungkinkah peristiwa di kampung Medan, Petaling Jaya akan berulang kembali? Mungkinkah bangsa Melayu akan kembali pada zaman sebelum merdeka berjuang untuk mencapai kemerdekaan, hak serta kebebasan hidup dari bangsa yang dulunya dipungut dari negara asalnya oleh penjajah Imperial British?


5. Haruskan kita bangsa Melayu terus-terusan berdiam diri melihat bangsa kita ini terus ditekan, ditindas secara halus dan terancang, disepak-terajang ke sana dan sini, tunduk dibawah telunjuk mereka?


6. Secara peribadi dalam jiwa saya sebagai seorang Melayu, saya sanggup bangun berjuang menghapuskan mereka-mereka seperti ini dari bumi Malaysia, dari tanah Melayu ini. Tiada belas, tiada kasihan seperti mana layanan mereka terhadap bangsa Melayu yang telah banyak berkorban semata-mata inginkan keharmonian, kesejahteraan serta keamanan hidup di tanah yang bertuah dan kaya ini.


7. Kenapa harus kita terus berbuat baik dengan mereka-mereka ini?. Kenapa kita harus terus hidup dalam kerugian dan kepayahan sedangkan mereka hidup bahagia, aman dan sentosa diatas jerit-perit bangsa Melayu.


8. Mari kita lakukan perkara-perkara yang sama terhadap mereka kerana hak tetap hak, kuasa tetap kuasa, lawan tetap lawan. Belum terlambat untuk kita belajar memperhalusi jiwa dan pemikiran mereka sekiranya kita hari ini sedar dan kembali memperbetulkan apa yang selama ini kita buat sebenarnya tidak memberikan keuntungan total kepada bangsa kita Melayu.


9. Usah lagi kita bercakap tentang perpaduan kaum. Usah lagi kita bercakap tentang harmoni sesama kaum sedangkan kita sahaja yang sibuk melontarkan usaha dan kerja kearah itu tetapi usaha sebaliknya dari mereka-mereka ini.


10. Saya percaya bahawa setiap persoalan tentang sesuatu kaum hanya kaum itu sendiri yang layak menangani dengan berkesan. Tidak salah kalau kita memberikan pendapat dan saranan tetapi tidak pada penyelesaiannya. Dan secara peribadi saya berpendapat dengan niat yang suci dan ikhlas bahawa gagasan UMNO inilah merupakan suatu tempat dimana orang-orang Melayu dapat duduk berpayung meneruskan survival diatas mukabumi ini menghadapi segala cabaran semasa. Musnahnya persatuan bukan kerana nama tetapi musnahnya persatuan adalah kerana tiadanya kita keikhlasan, kejujuran, niat yang suci serta menjauhi suruhan Tuhan.


Insyaallah, semuanya



4 comments:

Kembara Politik said...

Sewajarnya menjadi ingatan kepada orang Melayu di masa akan datang.

oyabun said...

Salam singgah...

Pun dalam keadaan macam ini, orang Melayu masih tidak sedar-sedar lagi. Pas dan kuncu-kuncu serta PKR tanpa segan silu menjadikan Lim Kit Siang dan kuncu-kuncunya juga sebagai sahabat mereka. Memang ini yang dinanti-nantikan oleh DAP selama ini bila melihat Melayu sudah berpecah. Tanpa sokongan Melayu, DAP tak akan berani untuk " merobek " UMNO. Dan tochang mereka semakin " naik " apabila mereka melalui PR berjaya menguasai 5 negeri di Semenanjung.

Pas yang begitu bencikan UMNO sanggup meninggalkan perjuangan mereka semata-mata untuk berkawan dengan DAP dan menentang UMNO yang juga seagama dengan mereka. Mereka sanggup berkawan dengan syaitan sekalipun demi untuk menjatuhkan UMNO dan BN. DAP seperti menangguk air yang keruh tidak melepaskan peluang ini untuk memperjuangkan hajat sebenar mereka. Mula menaburkan jarum halus mereka untuk mempengaruhi rakyat demi menjatuhkan kerajaan BN. Banyak tingkah laku mereka yang menyinggung perasaan orang Melayu terutama UMNO. Melayu Pas dan PKR sedang bertepuk tangan apabila melihat DAP mula menghentam UMNO dan BN.

Mereka bagaikan sudah dicucuk hidung tanpa boleh berbuat apa-apa. Sanggup melihat kuasa Melayu hilang gara-gara permainan licik DAP semata-mata untuk mereka terus mendapat kuasa. Mudah-mudahan UMNO diberi kekuatan untuk berdepan anasir-anasir perosak negara ini. InsyaAllah.
Wassallam.

.@blogger.com said...

salam,
mohon kebenaran CnP untuk blog saya http://braveheart-blogger.blogspot.com

KHAIRUL NAZRI said...

silakan

Cars & Formula 1